Pressemeddelelsen bliver brugt i mange sammenhænge og af mange virksomheder og organisationer, men det er især et godt virkemiddel indenfor servicebranchen.
Men hvordan griber man lige en pressemeddelelse an? Dette kan du læse mere om nedenfor, samt hvad der skal være fokuspunkter under skrivningen af sådan en meddelelse.
Hvad er en pressemeddelelse?
En pressemeddelelse er en lille artikel som virksomheder skriver for at fremhæve en historie eller nyhed til omverdenen. Det er både en kommunikationskanal, men også et PR-værktøj, som kan hjælpe folk med at få øje på virksomheden.
Traditionelt blev disse meddelelser sendt ud gennem nyhedsbreve eller avisartikler, men i dag gør mange virksomheder også brug af sociale medier og deres egne hjemmesider.
Hvem bruger en pressemeddelelse?
Alle virksomheder og organisationer bruger en eller anden gradbøjning af en pressemeddelelse, men det er helt klart serviceindustrien, der bruger det mest, da de skal kommunikere med et hav af forskellige kundegrupper på én gang, som oftest består af personlige forbrugere.
Dette skal du huske i pressemeddelelsen
En pressemeddelelse skal være kortfattet og interessant. Derfor skal man huske disse 3 ting:
1. En historie eller nyhed, som er vigtigt for virksomheden
Sørg for at gøre kommunikation interessant ved at skrive den som en historie eller nyhed – dette vil fange kundens interesse.
2. Fakta, som gerne skal kunne understøttes
Husk at komme med fakta, som kan understøttes af egne eller eksterne kilder. Dette vil få nyheden og/eller historien til at fremstå mere troværdig
3. En prioritering af indhold – det vigtigste skal stå øverst
Du må ikke glemme at indsætte alt det vigtigste indhold tidligt i teksten. Folks koncentrationsevne er kort, og hvis du ikke siger noget interessant eller vigtigt i starten, så vil folk hurtigt klikke væk fra igen.